Po podpisaniu aktu notarialnego, w którym następuje ustanowienie odrębnej własności lokalu mieszkalnego i jego zakupu, Kupujący staje się pełnoprawnym właścicielem oraz członkiem wspólnoty mieszkaniowej. Wiąże się to z prawami, jak i obowiązkami, do których należy:
- Zgłoszenie zakupu nieruchomości w Urzędzie Miasta
Zgodnie z Ustawą z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, właściciel nieruchomości będący osobą fizyczną, w ciągu 14 dni od jej nabycia (podpisania aktu notarialnego), ma obowiązek złożyć właściwemu organowi podatkowemu odpowiedni formularz w Urzędzie Miasta, na terenie którego położona jest ta nieruchomość, w celu naliczenia podatku od nieruchomości.
- Zgłoszenie aktualizacyjne ZAP-3
Zmiana miejsca zameldowania wymaga zawiadomienia Urzędu Skarbowego o zmianie tych danych. W tym celu należy dokonać zgłoszenia aktualizacyjnego poprzez złożenie w Urzędzie Skarbowym formularza ZAP-3.